psychoterapia czy farmakoterapia? A może jedno i drugie?

Większość psychicznych reakcji na stres to zdecydowanie przykre doznania. Próbujemy uniknąć stresujących sytuacji, niestety, nie możemy uciec przed własnym organizmem, który prędzej czy później stres odreaguje. Dlatego warto nauczyć się relaksacji.


#1 2019-05-06 20:34:36

Logos

Administrator

Punktów :   

Muzyka prehistoryczna

.

Dlaczego człowiek zaczął tworzyć muzykę? Może chciał naśladować rytm przyrody? Czy okazała się niezbędnym elementem dawnych rytuałów? A może była po prostu rozrywką?


http://lapallotina.com/wp-content/uploads/sites/199/2018/11/1-1.jpg


Podczas prac wykopaliskowych archeolodzy często trafiają na pozostałości instrumentów muzycznych. Naukowcy podejrzewają, że w okresie pomiędzy 60000 lat p.n.e. a 30000 lat p.n.e., w czasie, kiedy ludzie zaczęli tworzyć sztukę (malarstwo ścienne, gliniane figurki), zaczęto świadomie wytwarzać dźwięki.

Pierwszym instrumentem muzycznym był najpewniej ludzki głos. W celu uzyskania wyraźnego rytmu wykorzystywano dłonie – klaskano lub uderzano dwoma kamieniami o siebie.

Do najczęściej znajdowanych przez archeologów instrumentów zaliczają się różnego rodzaju flety, gwizdki i piszczałki wykonywane z drewna lub kości zwierzęcych.

Najstarsze znaleziska tego typu w Europie pochodzą z okresu Górnego Paleolitu (50 tys. – 10 tys. lat p.n.e.). Jednym z nich jest czurynga (wirująca kostka), która liczy sobie około 25 tysięcy lat. Jest to umocowany na sznurku kawałek drewna, często w kształcie elipsy, który podczas obracania się, wydaje głośny, huczący dźwięk.

Dużo bardziej skomplikowanym, również mającym swoje korzenie w prehistorii instrumentem jest harfa. Prawdopodobnie jej pierwowzorem był łuk, który zainspirował człowieka pradawnego dźwiękiem szarpanej cięciwy.

Szczęśliwie instrumenty sprzed dziesiątek tysięcy lat wciąż możemy odnaleźć u ludów tubylczych. Dlatego też stosunkowo dużo wiemy o muzyce ludów pierwotnych, choć do tej pory nie udało się ustalić, kiedy dokładnie powstała i w jakich celach była początkowo tworzona.


http://www.kopernik.org.pl/wystawy/wyst … storyczna/

.



.

Offline

#2 2019-05-06 20:45:06

Logos

Administrator

Punktów :   

Re: Muzyka prehistoryczna

.

Muzyka prehistoryczna (dawniej zwana muzyką prymitywną) jest terminem stosowanym w historii muzyki, obejmującym muzykę kultur przedpiśmiennych, mającą początek prawdopodobnie w paleolicie.

Muzyka prehistoryczna teoretycznie obejmuje całą muzykę świata, która istniała przed pojawieniem się jakichkolwiek, istniejących do dziś, źródeł historycznych dotyczących tej muzyki. Termin ten obejmuje również tradycyjną muzykę produkowaną przez niepiśmienne kultury w czasach historycznych, na przykład tradycyjna muzyka przedpiśmiennych plemion północnoamerykańskich lub muzyka australijskich Aborygenów.

Po muzyce prehistorycznej pojawia się muzyka antyczna w różnych częściach świata, ale nadal istniejąca w odosobnionych regionach. Zazwyczaj jednak termin „muzyka prehistoryczną” nie obejmuje produkowanej współcześnie muzyki ludowej, tradycyjnej czy autochtonicznej.

Muzyka prehistoryczna, wraz z muzyką innych okresów, wchodzi w zakres badań archeologii muzyki.



Spekulacje na temat ewolucyjnego pochodzenia muzyki

Badania nad ewolucyjnym pochodzeniem muzyki zaczęły się w drugiej połowie XIX wieku, a w wieku XX często dyskutowane było w ramach archeologii muzyki. Po ukazaniu się zbioru artykułów Początki muzyki (Wallin, Merker, Brown, 2000) pochodzenie muzyki stało się gorąco dyskutowanym zagadnieniem w kontekście ewolucji człowieka.

Istnieje obecnie wiele hipotez (niekoniecznie sprzecznych) dotyczących początków muzyki.

Niektórzy sugerują, że muzyka wywodzi się z naturalnie występujących dźwięków i rytmów. Stosując wzory, powtórzenia i tonalność, muzyka może odzwierciedlać te zjawiska. Nawet dzisiaj w niektórych kulturach muzyka imituje naturalnie występujące dźwięki. W niektórych przypadkach cecha ta związana jest z praktykami szamanistycznymi.

Może również służyć rozrywce lub celom praktycznym (wabienie zwierzyny podczas łowów).
Oprócz śpiewających ptaków, obserwowano też małpy bębniące w puste pniaki. Mimo że mogłoby to służyć terytorializmowi, sugeruje pewien stopień kreatywności i wydaje się być dialogiem składającym się z wywołań i odpowiedzi.

Wyjaśnienie pochodzenia muzyki zależy od jej definicji.

Jeśli założymy, że jest formą umyślnej manipulacji emocjonalnej, to muzyka w znanej nam postaci nie mogła istnieć przed nadejściem intencjonalności - zdolności do refleksji nad przeszłością i przyszłością. W okresie pomiędzy 60 tys. a 30 tys. lat temu ludzie zaczęli tworzyć sztukę w postaci malowideł na ścianach jaskiń, biżuterii itd. (eksplozja kulturalna). Zaczęli również odprawiać ceremonie pogrzebowe. Jeśli założymy, że te nowe formy zachowań odzwierciedlają pojawienie się intencjonalności, to muzyka jaką znamy również musiała się pojawić w tym okresie.

Z psychologicznego punktu widzenia, na pytanie o pochodzenie muzyki trudno jest odpowiedzieć. Muzyka wywołuje silne emocje zmienne stany świadomości. Silne emocje na ogół kojarzone są z ewolucją (dobór płciowy i walka o przetrwanie).

Ale nie ma wyraźnego związku między muzyką i doborem płciowym czy też muzyką i walką o przetrwanie. Jeśli chodzi o dobór płciowy: osobniki muzykalne mogą używać muzyki do wabienia partnerów (podobnie jak samce ptaków wabią samice upierzeniem), ale jest to jedna z wielu funkcji muzyki i jeden z wielu sposobów wabienia partnerów.

Jeśli chodzi o walkę o przetrwanie: społeczności cechujące się kulturą muzyczną prawdopodobnie wygrywają walkę o przetrwanie, ponieważ muzyka koordynuje ich emocje, pomaga w przekazywaniu ważnych komunikatów w obrębie grupy (podczas rytuałów), wzmaga identyfikację z grupą i motywuje do wspomagania innych członków grupy.

Jednakże trudno wykazać, że mechanizmy tego typu ułatwiają przetrwanie jednej grupy w rywalizacji z innymi grupami. Gdy muzyka już istnieje, mechanizmy tego typu mogą sprzyjać danej społeczności, ale nie wiadomo czy można nimi wyjaśnić pierwotne pochodzenie muzyki.

Innym możliwym wyjaśnieniem pochodzenia muzyki jest język matczyny, czyli komunikacja słowno-gestykularna pomiędzy dorosłymi (zwykle matkami) i niemowlakami.

Taka forma komunikacji wymaga stosowania wzorów melodycznych, rytmicznych i ruchowych oraz przekazywania intencji oraz znaczeń, i w tym sensie jest podobna do muzyki.

Mowa matczyna spełnia dwie główne funkcje:

wzmacniania więzi między matką i dzieckiem oraz pomagania dziecku w nauce języka. Obie te funkcje zwiększają szanse przetrwania dziecka, zatem mogą podlegać naturalnej selekcji. Mowa matczyna składa się ze słownictwa gestykularnego, które w różnych kulturach jest podobne.


.

@


Przypisy

1.    Nils Lennart Wallin, Björn Merker, The Origins of Music, MIT Press, 2001, ISBN 978-0-262-73143-0 [dostęp 2016-04-22] (ang.).


Bibliografia


•  Bruno Deschênes: Inuit Throat-Singing (ang.). The Magazine for Traditional Music Throughout the World, 2002.
•  Vilmos Diószegi: Sámánok nyomában Szibéria földjén. Egy néprajzi kutatóút története. Budapest: Magvető Könyvkiadó, 1960. (węg.) Vilmos Diószegi: Tracing shamans in Siberia. The story of an ethnographical research expedition. Translated from Hungarian by Anita Rajkay Babó. Oosterhout: Anthropological Publications, 1968. (ang.)
•  Jean Jacques Nattiez. Inuit Games and Songs • Chants et Jeux des Inuit. . Research Group in Musical Semiotics, Faculty of Music, University of Montreal (ang.).
•  R Parncutt. Prenatal and infant conditioning, the mother schema, and the origins of music and religion.. „Musicae Scientiae, Special issue on Music and Evolution (Ed. O. Vitouch & O. Ladinig), 119-150.”, 2009 (ang.).
•  EH and Hagen. Did Neanderthals and other early humans sing? Seeking the biological roots of music in the loud calls of primates, lions, hyenas, and wolves . „Musicae Scientiae”, 2009 (ang.).


https://pl.wikipedia.org/wiki/Muzyka_prehistoryczna


.

Offline

#3 2019-05-06 20:59:08

Logos

Administrator

Punktów :   

Re: Muzyka prehistoryczna

.
Muzyka w historii ludzkości pojawiła się już około 12 tysięcy lat temu.


https://www.wykop.pl/cdn/c3397993/link_NqLQFPhx7mVxHm5XvjdGG0HWPcgAsIv3,w300h223.jpg



Dlaczego w ogóle stworzono muzykę? Być może prehistoryczny człowiek chciał naśladować odgłosy natury – śpiew ptaków, szelest liści, szum wody. Przecież na świecie nigdy nie jest cicho, zawsze słychać jakieś dźwięki. Czy muzyka była potrzebna ludziom do rytuałów czy może służyła tylko w ramach rozrywki?



Kto stworzył pierwszą muzykę?


400 000 lat przed naszą erą w Europie miały miejsce bardzo istotne zmiany. Region dotychczas zamieszkiwany przez Neandertalczyków, którzy zajmowali ten obszar od wielu milionów lat, został zdominowany przez nowy gatunek człowieka – Homo sapiens.

Nowy rodzaj ludzi był mądry w sposób inny niż człowiek neandertalski. Przede wszystkim nauczył się wytwarzać o wiele bardziej zabójczą broń. Dlatego w przeciągu 5000 lat nasz gatunek rozszerzył swoje panowanie i rozmnożył się tak efektywnie, iż wyparł Neandertalczyków w stosunku 10 do 1. Wkrótce potem człowiek neandertalski całkowicie zniknął z powierzchni ziemi.

Naukowcy prowadzą zażartą debatę czy Neandertalczycy byli w stanie stworzyć muzykę. Najwcześniejszy człowiek osiągnął swoje obecne możliwości już 530 000 lat przed naszą erą.

Zatem wiemy na pewno, iż potrafił wydawać  dźwięki – śpiewać, nucić, syczeć, mruczeć itd.


Być może muzyka prehistoryczna ewoluowała z potrzeby komunikacji pierwszych ludzi. Może był to sposób na wyrażanie swoich uczuć, emocji, pragnień. Czy używano dźwięków podczas narodzin i pogrzebów? Czy idąc na polowanie wydawano podobne zwierzętom odgłosy żeby pobudzić się do walki? Czy tak właśnie ludzie prehistoryczni szukali i wabili swoje partnerki? Niewykluczone. Istnieje w tej kwestii naprawdę wiele hipotez.



Najstarsze dowody na istnienie muzyki


Naukowcy zgodnie twierdzą, że w okresie pomiędzy 60 000 a 30 000 lat przed naszą erą – kiedy zaczęto tworzyć sztukę wizualną – powstała także muzyka. Archeolodzy podczas wykopalisk znajdują prehistoryczne instrumenty rozsiane po całym świecie.


http://lapallotina.com/wp-content/uploads/sites/199/2018/11/1-4.jpg


Podejrzewa się, że pierwszym instrumentem był ludzki głos – śpiewanie, nucenie, pogwizdywanie, kląskanie, nawet formy kaszlu, ziewania lub bekania mogły uchodzić za muzykę. Z czasem do głosu doszło klaskanie lub uderzanie kamieniem o kamień, żeby zachować rytm. Najstarsze instrumenty to flety, gwizdki i fujarki. Robiono je z drewna lub z kości zwierząt. Prototyp harfy również ma swoje korzenie w czasach prehistorycznych.




Najwcześniejsza muzyka


Najwcześniejsza muzyka to prawdopodobnie instrumenty perkusyjne, w które uderzało się patykiem, kamieniem albo kością. Pierwsze melodie towarzyszyły ludziom podczas ceremonii religijnych i miały na celu reprezentowanie zwierząt. Oczywiście prehistoryczna muzyka nie była nigdzie zapisywana, dlatego nie ma możliwości dotrzeć do pierwotnej wersji dźwięków. Naukowcy opierają swoja wiedzę na ten temat na domysłach i na podobieństwie do melodii, które wciąż są obecne wśród prymitywnych ludów afrykańskich i Indian z Ameryki Południowej.



Prastare instrumenty


Najstarsze dotąd odkryte instrumenty datuje się na 40 000 lat przed naszą erą. Archeolodzy odnaleźli wiele paleolitycznych fletów zrobionych z kości zwierząt. Prehistoryczni artyści nie tylko robili instrumenty z rzeczonych kości, ale również ozdabiali je we wzory – podłużne lub poprzeczne nacięcia. Pierwszy flet z siedmioma otworami pochodzi z Indii. Tymczasem największa kolekcja prehistorycznych instrumentów została znaleziona w Chinach. Jej wiek to około 9 tysięcy lat.





http://lapallotina.com/muzyka-prehistoryczna/


.

.

Offline

#4 2019-05-06 21:50:48

Logos

Administrator

Punktów :   

Re: Muzyka prehistoryczna

.

Muzyczna prehistoria

Pierwsza muzyka pochodziła z Babilonu i Mezopotamii. Była to muzyka religijna i świecka. Badaniem muzyki ludów prymitywnych, a także odkrywaniem archeologów muzycznych zajmują się etnolodzy oraz etnografowie muzyczni. Zakłada się że muzyka wzięła się z imitowania przez człowieka odgłosów przyrody np: śpiewu ptaków, szumu drzew. Natomiast następna hipoteza zakłada, że to ekspresyjna mowa ludzka np: okrzyki, wołanie kogoś. A jeszcze kolejna zakłada, że wiąże się z zalotnymi ludzkimi zachowaniami podczas poszukiwań partnerów.

Poglądów na temat tego skąd wywodzi się muzyka i w jaki sposób została zapoczątkowana jest wiele. Tak naprawdę każda kultura miała swoja własną muzykę.

https://antycznahellada.files.wordpress.com/2014/09/satyr-antyczna-grecja-hellada-staroc5bcytna.jpg

Satyr – miłośnik muzyki, wina i rozkoszy



Człowiek pierwotny podczas śpiewania klaskał w ręce, tupał nogami i klepał się po ciele wywołując efekty akustyczne. Następnie zaczęto sięgać po proste przedmioty wydające dźwięki. Ta wiedza została również później wykorzystana przy tworzeniu prymitywnych instrumentów muzycznych.

Z okresu starożytności pochodzą informacje na temat rozwoju muzyki, która teraz jest samodzielną dziedziną sztuki. Pierwszym instrumentem muzycznym był: Flet wykonany z kości ptaków i ciosów mamutów. Naukowcy ustalili, że pochodzi sprzed 42-43 tys. lat.



https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/56/Banquet_scene_Louvre_G135.jpg


..

Muzyka prehistorii

Poczynając od łuku, kiedy myśliwy napiął łuk zeby upolować zwierzynę, to wydobywał się z cięciwy bliżej nie określony dźwięk. Później przekształcono ten łuk w większy "instrument" i dodano więcej cięciw. Kiedy garbowano skóre zwierzęcą, to przy jej naprężeniu, dotknięciu lub szrpnięciu jej, wydobywało sie ciche dudnięcie. Potem kobiety wykonały pierwszy bęben. W późniejszych latach, pojawiła się fujarka (flet) z trzciny...




https://mpazdzior.files.wordpress.com/2015/06/raja_ravi_varma_galaxy_of_musicians.jpg


Muzyka odgrywa ważną rolę w życiu człowieka.


Pierwszym argumentem potwierdzającym tytułową tezę jest to, że muzyka towarzyszyła człowiekowi od zawsze. Już w prehistorii człowiek używał dźwięków najpierw jako rozrywki, później do porozumiewania się. Dzisiaj także używamy dźwięków do porozumiewania i do rozrywki.

Za kolejny argument można uznać to, że wywołuje u człowieka różne nastroje, od rozbawienia, poprzez strach na smutku kończąc. Powszechnie wiadomo, że muzyka relaksuje, pobudza a nawet wprowadzać w pewien rodzaj transu. Niedawno odkryto, że muzyka może leczyć, lub wywoływać choroby. Przykładem takiej choroby jest nerwica – nieodpowiednia, głośna, agresywna muzyka może ją wywołać, natomiast spokojna, delikatna może pomóc wyleczyć chorą osobę.



http://italia-italia.info/images032/strumenti_m.jpg


Harmonijna muzyka sprzyja harmonii wewnętrznej człowieka.


Prawie każdy wie, że w dzisiejszych czasach ludzie, a w szczególności młodzież, słucha różnych rodzajów muzyki, co wpływa na ich zachowanie, ubiór, fryzurę czy nawet język, którym się posługuje (slang). Nie umiem powiedzieć czy jest to dobre, czy złe, to zależy od podejścia danej osoby do tego, czym jest subkultura. Są ludzie, którzy myślą, że jest to pretekst do bijatyki, lecz są i tacy, dla których jest to zaznaczenie własnej indywidualności.

Ostatnim argumentem jest to, że według wielu ludzi muzyka umożliwiała i umożliwia kontakt z istotą wyższą. Przykładem jest kościół chrześcijański, w którym śpiew uważany jako modlitwę. Kolejnym przykładem mogą być Indianie, którzy dzięki muzyce wprowadzali się w trans, umożliwiający rozmowę z duchami.


https://cdn-az.allevents.in/banners/3f688486fe4c8508252dcc7ab35189f7

Podsumowując muzyka odgrywa ważną rolę w naszym życiu codziennym, kulturalnym i religijnym.



http://www.sprawnyfachowiec.pl/media_pliki/foto/315_replicas-ancient-greek-musical-instruments[1].jpg

.

Offline

#5 2019-05-06 22:09:36

Logos

Administrator

Punktów :   

Re: Muzyka prehistoryczna

.

Muzyka – sztuka organizacji struktur dźwiękowych w czasie. Jedna z dziedzin sztuk pięknych, która wpływa na psychikę człowieka przez dźwięki.


Struktury dźwiękowe składają się z zestawów fal akustycznych o celowo dobranych częstotliwościach i amplitudach oraz ciszy pomiędzy nimi. Celem muzyki jest samoekspresja oraz przekaz subiektywnych odczuć kompozytora lub wykonawcy, który ma wpływ na odczucia, reakcje i świadomość słuchacza przetwarzającego te doznania w sposób zupełnie indywidualny.

Od mowy ludzkiej różni się znacznie większą abstrakcyjnością przekazywanych treści oraz wykorzystaniem oprócz głosu ludzkiego również instrumentów muzycznych jak i wszelkich dźwięków elektronicznych, naturalnych oraz nieartykułowanych.


https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/28/Filippino_Lippi_001.jpg/375px-Filippino_Lippi_001.jpg

Alegoria Muzyki, Filippino Lippi



Muzyka jest jednym z przejawów ludzkiej kultury. Można przyjąć, że muzyka od zawsze towarzyszyła człowiekowi w pracy, zabawie, odpoczynku oraz w obrzędach, najpewniej również od początku łączona była z tańcem i słowem. Z początku muzyka służyła celom praktycznym – pomagała w pracy zespołowej, była formą komunikacji, później stała się także elementem tożsamości zbiorowej. Z czasem wykształciła się jako jedna z gałęzi sztuki.



Początki


https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/7e/Hurritische_hymne.gif/450px-Hurritische_hymne.gif


Tablica z zapisem części Hymnu do Nikkal, pochodząca z ok. 1400 roku p.n.e.


W czasach prehistorycznych grano na muszlach i piszczałkach wykonanych z kości. Muzyka towarzyszyła tańcom i ceremoniom religijnym. A w starożytnych państwach: Mezopotamii, Egipcie, Indiach, Chinach i Grecji słuchano muzyki również dla przyjemności. Muzykę zaczęto zapisywać w starożytnej: Mezopotamii, Egipcie i Grecji, a specjaliści uważają nawet, że znaleźli zapisany fragment muzyczny – hymn, pochodzący z Sumeru z okresu 5000-3000 lat p.n.e.

Prawdopodobnie za najstarszy wiernie odtworzony współcześnie utwór muzyczny uważany jest Hymn do Nikkal, którego zapis datowany jest na 1400 rok p.n.e.[1][2]. Zapis pochodzi z państwa Hurytów; odnaleziono go w połowie XX wieku w Ugarit na wybrzeżu Morza Śródziemnego, zaś muzykę odtworzono po piętnastu latach prac na Uniwersytecie Kalifornijskim (Berkeley)[3]. Pierwszy kompletny utwór muzyczny, który zachował się do naszych czasów, datowany jest na IX wiek[4].


Mitologiczne początki


Według przekazów biblijnych wynalazcą muzyki był Jubal, gdyż w Rdz 4, 21 określony został jako ojciec wszystkich tych, którzy grają na "cytrach i organach"[5].
Według mitologii rzymskiej wynalazcą muzyki był Merkury, który ze skorupy wyschniętego żółwia zrobił lirę[6].



Elementy dzieła muzycznego[7]


https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/cb/POL_MDM_Muzyka3.jpg/360px-POL_MDM_Muzyka3.jpg


Alegoryczne przedstawienie muzyki – Grupa Muzyka na warszawskim MDM-ie (proj. J. Gosławski)


W tradycyjnym i najbardziej rozpowszechnionym ujęciu, struktury muzyczne składają się z rytmu, melodii oraz harmonii. Rozpatrując ten problem bardziej szczegółowo, podział wygląda następująco (są to tzw. elementy dzieła muzycznego):

•    melodyka
•    rytmika
•    harmonika
•    dynamika
•    agogika
•    artykulacja
•    kolorystyka.

W muzyce współczesnej także akustyka.



Klasyfikacje


https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/1d/Orkiestra_Kameralna_Wratislavia%2C_2010.JPG/450px-Orkiestra_Kameralna_Wratislavia%2C_2010.JPG


Orkiestra Kameralna Wratislavia (2010)


Muzykę euroatlantyckiego kręgu kulturowego można klasyfikować na wiele sposobów, np.:

Forma przekazu:

•    muzyka rozrywkowa – przekazywana poprzez środki masowego przekazu;
•    muzyka ludowa – przekazywana poprzez naśladownictwo;
•    muzyka profesjonalna – przekazywana poprzez notację muzyczną.

Środki wykonawcze:

•    muzyka wokalna;
•    muzyka instrumentalna;
•    muzyka wokalno-instrumentalna.

Liczba wykonawców:

•    muzyka solowa;
•    muzyka kameralna;
•    muzyka koncertowa (estradowa);
o    muzyka symfoniczna;
o    muzyka chóralna.


https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/7c/Leszek_Mozdzer_2004-07-31.jpg/450px-Leszek_Mozdzer_2004-07-31.jpg

Leszek Możdżer – fortepian
Lars Danielsson – kontrabas (2004)


Przeznaczenie:

•    muzyka funkcjonalna;
•    muzyka autonomiczna;
•    muzyka sceniczna – opera, balet, muzyka teatralna, muzyka filmowa;
•    muzyka liturgiczna.

Cechy formalne i genetyczne:

•    muzyka poważna;
•    muzyka rozrywkowa;
•    muzyka ludowa.

Ze względu na cechy stylistyczne dzieli się też muzykę według epok. Mówi się o:

•    muzyce antycznej;
•    muzyce średniowiecznej;
•    muzyce renesansowej;
•    muzyce barokowej (wraz z średniowieczną i renesansową o muzyce dawnej);
•    muzyce klasycznej;
•    muzyce romantycznej;
•    muzyce współczesnej.



http://lapallotina.com/wp-content/uploads/sites/199/2018/11/1-2.jpg


.

Offline

#6 2019-05-06 22:13:24

Logos

Administrator

Punktów :   

Re: Muzyka prehistoryczna

.
Przypisy
1.   
•  Michael Levy, The Oldest Written Musical Notation, The Oldest Written Melody & The Oldest Complete Written Melody So Far Discovered In History, www.ancientlyre.com, [dostęp: 24.09.2016]
•  •  Giorgio Buccellati, Hurrian music [dostęp: 6.05.2016]
•  •  The Oldest Song In The World [dostęp: 6.05.2016]
•  •  Encyklopedia pytań i odpowiedzi (Brian Williams)
•  •  Leopold Mozart Gruntowna szkoła skrzypcowa, Poznań 2007, s. 27; wg Biblii Tysiąclecia: "Brat jego nazywał się Jubal; od niego to pochodzą wszyscy grający na cytrze i na flecie" (Rdz 4,2).
•  •  Leopold Mozart Gruntowna szkoła skrzypcowa, Poznań 2007, s. 32-33
•  Bohdan Muchenberg, Literatura muzyczna PWM

https://pl.wikipedia.org/wiki/Muzyka
.

Offline

Stopka forum

RSS
Powered by PunBB
© Copyright 2002–2008 PunBB
Polityka cookies - Wersja Lo-Fi


Darmowe Forum | Ciekawe Fora | Darmowe Fora
www.sek510i.pun.pl www.modthesims3.pun.pl www.stara-gwardia.pun.pl www.chinaphones.pun.pl www.phone-forum.pun.pl