.
Bądź inteligentny i naucz się rozwiązywać swoje problemy ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~.
fotofelieton: Tatiana Arcimowicz Pitak autor i wykonawca warsztatu: Władysław Andrzej Pitak . Temat: Trening dramatyczny w kształceniu zdolności werbalnych i niewerbalnych
. Liczne badania poświęcone problemowi treningu doskonalącego potencjał twórczy dostarczają uzasadnionych podstaw do pewnego optymizmu. Wielu autorów twierdzi, że zdolność myślenia jest umiejętnością intelektualną podlegającą kształceniu. Świadczą o tym także wypowiedzi osób wysoce kreatywnych, które uzyskały kontrole nad swoją wyobraźnią dzięki ćwiczeniu. . Historia zna wielu wychowawców zdecydowanie przyspieszających rozwój zdolności twórczych dzieci. Psychologowie zwrócili ostatnio uwagę na fakt, że występują oni z reguły w najbliższym otoczeniu "cudownych dzieci".
. Wyniki badań dają następujące wnioski : . Do najważniejszych cech charakteryzujących osobowości twórcze zaliczyć można: silne "ego" wyższa od przeciętnej inteligencja, niezrównoważona psychika, niezależność twórcza i znikome zainteresowanie wartościami ekonomicznymi.
. Zasady kształcenia zdolności twórczych - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Proces wychowania przez ekspresję dramatyczną jest uzależniony od respektowania podstawowych zasad dydaktycznych :
1.Indywidualizacja kształcenia i wzmocnienie motywacji uczenia się. 2.Łączenie teorii z praktyką. 3.Dobór i wzbogacanie treści programowych stosownie do wieku, rozwoju psychicznego i fizycznego. 4.Zachęcanie do twórczego działania w warunkach umożliwiających wyzwalanie sił
. Zakres tematyczny i wskazówki metodyczne :
. I. Skupienie, pamięć, wyobraźnia - ćwiczenia realizowane w całym toku treningowym. Niezależnie od rozwijania określonej umiejętności, wprowadzają odpowiedni nastrój i są dobrym przygotowaniem do ćwiczeń dramatycznych. Przydatność tych ćwiczeń jest ogromna: łącząc je z elementami ćwiczeń ruchowych, głosowych i oddechowych można usprawniać świadome operowanie ciałem, głosem i oddechem.
. II. Gry ruchowe - ćwiczenia oparte na elementach metody Orffa, Dalcroze'a i Grotowskiego obejmują: . a) gry oparte na strukturze koła, b) ćwiczenia naprężające i rozluźniające, c) ćwiczenia pobudzające i hamujące ruch, d) wyrabianie elokwencji ciała (gry na równowagę, refleks i zręczność), e) marsze fabularne (wg Chancerela), f) imitacje ruchowe (wg Way'a).
. II. Gry mimiczne - całe ciało jako środek ekspresji. Ćwiczenia odbywają się w towarzystwie muzyki lub rytmicznego podkładu dźwiękowego. Program obejmuje ćwiczenia odtwarzające zjawiska w przyrodzie, w mieście, na podwórku szkolnym, w klasie. Ćwiczenia wykonywane są początkowo z rekwizytami, później - bez ich udziału (wg Chancerela i Desinana).
. IV. Mówienie sceniczne - doskonalenie sprawności posługiwania się językiem jako narzędziem myślenia i środkiem porozumiewania się. . Ćwiczenia obejmują: a) czytanie (indywidualne, zbiorowe, z podziałem na role, ekspresyjne), b) impostacja głosu (oddech, fonacja, rezonans, rejestr), c) dykcja (doskonalenie artykulacji, kształcenie słuchu fonematycznego), d) ekspresja (środki wyrazu: iloczas, siła, wysokość, barwa, wyrazistość, pauza; zespoły środków wyrazu: deklamacja, recytacja, mówienie artystyczne).
. V. Działanie i kontakt sceniczny - ćwiczenia dot. przeciwdziałania, motywacji, okoliczności założonych; kontakt z partnerem, praca z rekwizytem (wg K.Stanisławskiego).
. VI. Improwizacje - wg Chancerela, Desinana i Way'a, a także ćwiczenia płynności i giętkości myślenia. Pełnią one funkcję usługową w stosunku do pozostałych kierunków programu treningu. Wpływając w znacznym stopniu na efekty kształcenia twórczego uczniów, ćwiczenia te zapobiegają błędom językowym, ubóstwu słownikowemu i neologizmom dziecięcym.
. Są to m.in. następujące zadania : . a) nazywanie zjawisk, przedmiotów, barw, stosunków czasowych i przestrzennych, b) grupowanie wyrazów wokół określonego tematu (epitet, przenośnia, wyraz pokrewny, porównanie), c) wykonywanie rysunków i opisywanie ich własnymi słowami, d) układanie utworów literackich na dowolne tematy.
. Uwaga : Powyższy artykuł jest fragmentem pracy badawczej Władysława Pitaka pt. "Twórcza funkcja ekspresji dramatycznej. Wpływ treningu dramatycznego na rozwój zdolności twórczych uczniów szkół podstawowych". WSP, Słupsk 1983. . #
z: Władysław Andrzej Pitak
.
. więcej >>>>
http://www.logos.pomorze.pl/artos
.
|